Op zaterdag 17 maart 2018 bracht Hisiste een uitvoering van Heavenly Highlights, hoogtepunten uit het klassieke koorrepertoire. |
Het programma bestond uit een gevarieerd programma met een scala van bekende, minder bekende en geliefde liederen, in verschillende muziekstijlen, uit allerlei culturen.
Deel1 :
An Irish Blessing |
Iers volkslied en oud Keltisch gebed. “May the road rise to meet you” gaat over Gods zegen voor je levensreis. Moge je reis vlot gaan, zonder al te hoge bergen of obstakels… Het verwijst naar drie natuurelementen – wind, zon en regen. De wind kan vergeleken worden met de Geest van God, de warmte van de zon in het gebed herinnert ons aan de barmhartigheid van God, terwijl de zachte regen spreekt over Gods voorziening en levensonderhoud. Tenslotte worden we eraan herinnerd dat we veilig worden gehouden in Gods liefdevolle handen tijdens onze reis door het leven. |
Come with me, My love |
‘Come with me’ is een modern liefdeslied van Yolan Trabsky dat door Hisiste in canon zal gezongen worden. |
Locus Iste |
Locus Iste van de Oostenrijkse componist Anton Bruckner (1869) is een Latijns graduale voor de verjaardag van de inwijding van een kerk.
|
Be still, my soul |
In 1899 schreef Jean Sibelius, een Fins componist, zijn symfonisch gedicht Finlandia als protest tegen de Russische annexatie.
Het werd al vrij snel uitgevoerd, maar altijd onder een andere naam om aan de censuur te ontkomen.
Het tweede gedeelte dat rustiger was – Finlandia Hymne – werd later door Sibelius omgewerkt tot een op zichzelf staand stuk.
Een befaamde Finse dichter schreef er een tekst voor en in die vorm werd het een soort surrogaat Fins volkslied.
|
Alta Trinità Beata |
Een anonieme compositie uit de Italiaanse 15de eeuw die de lof zingt van de Drievuldigheid.
|
Cantate Domino |
Het originele Cantate Domino van Giuseppe Ottavio Pitoni was geschreven voor een a capella uitvoering.
Nadien heeft Donald Moore pianobegeleiding toegevoegd en vandaag is het ook zo dat Cantate Domino meestal onder begeleiding wordt opgevoerd.
Onze dirigente heeft weliswaar gekozen om het werk van deze Italiaanse organist en componist te brengen zoals hij het zelf graag wou: a capella. |
Exultate Deo |
Alessandro Scarlatti (1660-1725) is een Italiaanse componist van barokmuziek. Hij staat bekend om zijn opera's, zoals Pompeo (1683).
Hij is ook verantwoordelijk voor verschillende composities van heilige muziek, zoals Exultate Deo,
geschreven voor gemengd koor SATB en gezongen in Capella.
Exultate Deo, adjutori nostro, alleluia;
Verheug je in God, onze helper, alleluia;
Van de veertig opera's die Scarlatti had gecomponeerd zijn er zeven volledig bewaard gebleven.
Mitridate Eupatore schijnt zijn beste opera te zijn, La Giuditta een interessant oratorium, maar nog zonder koormuziek.
Scarlatti heeft 38 oratoria geschreven. Zijn muziek is spontaan en verrassend, soms ook onsamenhangend.
Scarlatti had een grote invloed op de muziek van G.F. Händel. Rond 1708 ontmoetten ze elkaar bijna dagelijks.
|
Deel 2:
Cherubijnse Hymne |
Dmitri Bortniansky is niet alleen de bekendste achttiende-eeuwse Russische componist,
hij is ook de schatbewaarder van de muziek aan het hof van het Russische tsarenrijk.
Muziek waar hij gedurende zijn bewogen leven zelf veel aan bijdraagt.
Hij is namelijk een natuurtalent en al op zevenjarige leeftijd mag hij het plaatselijke kerkkoor ruilen voor een plek in het koor van de kapel
aan het hof van tsarina Catharina II in St. Petersburg.
Daar komt hij onder de hoede van de Italiaanse hofcomponist Gallupi.
Als Gallupi terugkeert naar Italië, stuurt de tsarina Bortniansky met hem mee zodat hij zich verder kan verdiepen in de Europese muziek
die aan het Russische hof de standaard is.
Hij ontpopt zich verder als componist en krijgt van Catharina de Grote de aanstelling als kapelmeester van haar zoon Paul.
Als Catharina sterft en haar zoon de troon overneemt, krijgt Bortniansky de felbegeerde aanstelling van leider van het koor van de hofkapel.
Hij is hiermee de eerste Rus die deze positie bekleedt (voorgangers waren allemaal West-Europeanen).
Hij zet zich op deze post niet alleen in om de muzikale standaard te verhogen, hij verbetert ook de omstandigheden voor de koorzangers.
Omdat hij de meeste repetities openstelt voor het publiek, groeien Bortniansky en het koor uit tot het belangrijkste culturele centrum
in het Russische tsarenrijk.
|
Lead Me, Lord |
Een rustgevende Engelse hymne van Samuel Sebastian Wesley uit de 19de eeuw. Leid mij, Heer, leid mij in Uw gerechtigheid Maak uw wegen vlak voor mijn aangezicht Want het is Gij Heer, Gij alleen Heer die mij in veiligheid brengt. |
AFRICAN NOEL |
Componist : Victor C. Johnson |
Verleih uns Frieden gnädiglich |
Mendelssohn (1809-1847) schreef Verleih’ uns Frieden gnädiglich voor koor en klein orkest tijdens zijn Grande Tour door Europa (1829-1831).
Hij gebruikte een oude tekst van de leidende figuur van de Duitse Reformatie, Martin Luther:
Verleih’ uns Frieden gnädiglich,
Herr Gott, zu unser’n Zeiten,
Es ist doch ja kein Ander’ nicht,
Der für uns könnte streiten,
Denn du, unser Gott alleine.
|
Ave Verum |
Het Ave Verum Corpus voor gemengd koor, strijkers en orgel is de laatste compositie die Mozart voor de kerk schreef.
Dit gezang schreef hij tijdens zijn laatste levensjaar, 6 maanden voor zijn dood, in dezelfde periode dat hij met zijn opera Die Zauberflöte bezig was.
Hij droeg het op aan een kerkdirigent in Baden, het plaatsje waar Mozarts vrouw Constanze vaak vertoefde vanwege haar slechte gezondheid.
|
Deel 3 :
Dirait-on |
Dirait-on maakt deel uit van het vijfdelige “Les Chansons des Roses”.
De liederen, die onderdeel zijn geworden van het reguliere koorrepertoire, zijn gecomponeerd door Morten Lauridsen
en de teksten zijn gebaseerd op de gedichten van Rainer Maria Rilke.
Elk van de vijf delen heeft hun eigenheid en dit laatste en vijfde deel Dirait-on heeft de stijl van een modern volkslied
waarbij eerst de vrouwenstemmen aan bod komen, vervolgens de mannen de melodie overnemen om dan te komen tot een harmonische samenzang
die af en toe doorweven is door een speelse canon.
|
Vois sur ton Chemin |
Vois sur ton Chemin en het volgende lied Caresse sur L’Océan komen uit de film ‘Les Choristes’.
Deze film vertelt het verhaal van een kostschool voor moeilijk opvoedbare kinderen.
De film is een remake van de film ‘La cage aux rossignols’ uit 1945 en was een internationaal succes.
‘Les choristes’ werd genomineerd voor 2 Oscars en 8 Césars en heeft de Fransen letterlijk weer aan het zingen gekregen.
|
Caresse sur L’Océan |
Streling over de oceaan
draagt de vogel zo licht
die terugkeert van besneeuwde landen
kortstondige winterwind
ver weg passeert je echo
kastelen in Spanje
Zwenk mee op de draaiende wind, sla je vleugels uit
Vind in het grijze ochtendgloren
een weg naar de regenboog
De lente zal zich onthullen
|
Amid the Falling Snow |
Amid the Falling Snow, geschreven door Nicky Ryan, maakt deel uit van het zesde album (Amarantine) van de Ierse zangeres Enya.
|
The Long Days Closes |
The Long Day Closes is een lied van Henry Fothergill Chorley en Arthur Sullivan dat gepubliceerd werd in 1868. Het lied is speciaal geschreven voor meerstemmige koren. Door de klagende harmonieën en de ontroerende tekst over de dood wordt het nummer regelmatig gekozen voor evenementen van rouw. |
Deel 4 :
Gloria |
Zoals elke mis is deze ook opgebouwd uit zes delen met een totale speelduur van een kleine half uur.
• Kyrie: Andante maestoso - Più andante
• Gloria: Allegretto con spirito
• Credo: Allegro molto - Adagio - Tempo I
• Sanctus: Andante maestoso - Allegro assai
• Benedictus: Allegretto - Allegro assai
• Agnus Dei: Andante sostenuto - Allegro con spirito
|
SING JOY van M. Hayes |
Prijswinnend componist en arrangeur Mark Hayes heeft een kerstmuzel van klassieke schoonheid gemaakt, waarin Händels tijdloze hymne is verwerkt, Joy to the World, en zijn geliefde refrein For Unto Us a Child Is Born from Messiah, met John F. Wade's O Come, All Ye Faithfull |
A CLARE BENEDICTION van JOHN RUTTER |
John Rutter werd geboren in 1945 in Londen en studeerde muziek aan het Clare College in Cambridge.
Zijn composities omvatten koor-, orkest- en instrumentale muziek en hij heeft verschillende koorbundels,
waaronder vier Carols voor koren- volumes met Sir David Willcocks en de Oxford Choral Classics- serie, bewerkt of gezamenlijk bewerkt.
Van 1975 tot 1979 was hij Director of Music aan het Clare College en in 1981 vormde hij zijn eigen koor, de Cambridge Singers.
Hij verdeelt nu zijn tijd tussen compositie en dirigeren en is gewild als gastdirigent voor 's werelds toonaangevende koren en orkesten.
|
Georg Friedrich Händel |
Samen met Johann Sebastian Bach, die in hetzelfde jaar (1685) werd geboren, wordt Händel als een van de grootste componisten van zijn tijd gezien. Händel componeerde in totaal meer dan 610 werken, waarvan vele nog steeds worden uitgevoerd. |
Georg Friedrich Händel |
Canticorum iubilo Regi magno psallite (bis).
Iam Resultent musica. Unda, tellus, sidera.
Canticorum iubilo, Regi magno psallite.
Personantes organis, Iubilate plaudite.
Canticorum iubilo, Regi magno psallite.
|
Georg Friedrich Händel |
De compositie van Messiah , het complete 260-pagina tellende oratorium, begon op 22 augustus 1741 en werd gecomponeerd in slechts 24 dagen,
toen Händel de laatste orkestratie op 14 september 1741 afsloot.
|